Dharma-onderwijs

Bodadaruma Daioshõ

Andere benamingen:
Sanskrit = Bodhidharma; een wijze uit India, Chinees. = Pútídámó 菩提達磨, Dámó, Damo, Tamo, Japans = Daruma 達磨, Bodaidaruma 菩提達磨, Daruma Daishi 達磨大師, Koreaans. = Dalma, Talma 달마, Tibetaans = Bodhidharmottāra or Dharmottāra, Tamil Nadu (southern India), போதிதர்மன்

Bodhidharma

Bodhidharma is de achtentwintigste patriarch en leefde in de vijfde of zesde eeuw. Details over Bodhidharma's biografie zijn onduidelijk omdat belangrijke bronnen van informatie over zijn leven inconsistent zijn met betrekking tot zijn afkomst, de chronologie van zijn reis naar China, zijn dood en andere details.

Er wordt gezegd dat Bodhidharma werd geboren in een hogere kaste familie (ofwel een brahmaan of een Kshatrya) in India. Hij verliet echter zijn hoge sociale status om een leven van verzaking na te streven en werd een volgeling van het Mahayana-boeddhisme onder de zevenentwintigste Patriarch Hannyatara (Prajñātāra). Bodhidharma’s oorspronkelijke naam zou Bodhitāra zijn geweest, maar deze werd door zijn meester veranderd.

Met Hannyatara's toestemming om de Dharma aan anderen door te geven, verliet Bodhidharma India om het boeddhisme in China nieuw leven in te blazen. Hij ging naar China op uitnodiging van de keizer Wu Ti van de Liang dynastie. Onderstaande dialoog tussen de keizer en Bodhidharma is typerend voor zijn leringen die gericht waren op de direct ervaring van de Boeddhanatuur.

Wu Ti vertelde Bodhidharma over de goede werken welke hij had verricht, en vroeg: “Welke verdiensten (in een volgend leven) leveren dit op?"
Bodhidharma: “Geen verdienste"
Wu Ti: “Wat is dan de heilige waarheid van het boeddhisme?
Bodhidharma "Grote leegte, niets heiligs aan"
Wu Ti: “Wie staat er dan voor me?
Bodhidharma: "Geen idee"

Met het antwoord “helemaal geen verdienste." wou Bodhidharma aangeven dat de keizer deze daden deed voor zijn eigen voordeel en niet voor het welzijn van anderen, hij handelde uit egoïsme en daarom helemaal geen verdienste verdiende. Met het antwoord "Grote leegte, niets heiligs aan" verwijst hij naar de Mahayana-leer van leegte (shunyata).

Bodhidharma

Na deze korte ontmoeting werd Bodhidharma van het hof verdreven en reisde verder naar het noorden, de Yangtze-rivier overstekend. Hij stopte bij de Shaolin-tempel op de berg Song, maar werd de toegang geweigerd en er wordt gezegd dat hij vervolgens negen jaar lang buiten het klooster tegenover de muren (of in een nabijgelegen grot) heeft gezeten. De monniken waren zo onder de indruk van zijn toewijding aan zijn zazen dat hij uiteindelijk toegang kreeg.

Bodhidharma heeft een belangrijke rol gespeeld in het Zenboeddhisme en hij wordt traditioneel gezien als de introducé van de dhyana-praktijk in China. Toen hij van India naar China kwam bracht hij een aantal soetra's met zich mee. Eén daarvan is de Laṅkāvatāra soetra die geschreven is rond 350-400 en vertaald door o.a Hannyatara (Prajnatara) en Gunabhadra.

Lankavatara

Vaak wordt Bodhidharma gezien als de grondlegger van het Zenboeddhisme in China. Het verslag van de meesters en studenten van de Laṅka stelt echter dat Bodhidharma niet de eerste voorouder van Zen is, maar in plaats daarvan de tweede. Deze tekst beweert in plaats daarvan dat Guṇabhadra , de vertaler van de Laṅkāvatāra Sūtra , de eerste voorouder in de lijn is. Het stelt verder dat Bodhidharma zijn leerling was.

Bodhidharma's leringen en beoefening waren gericht op meditatie en de Laṅkāvatāra Sūtra. Er zijn vroege teksten die Bodhidharma expliciet associëren met de Laṅkāvatāra Sūtra . Daoxuan, bijvoorbeeld, in een recente recensie van zijn biografie van Bodhidharma's opvolger Huike , heeft de sūtra als een fundamenteel en belangrijk element van de leringen doorgegeven door Bodhidharma: ” In het begin nam Dhyana-meester Bodhidharma de vierrollen Laṅkā Sūtra , overhandigde het aan Huike en zei: "Als ik het land China onderzoek, is het duidelijk dat er alleen deze soetra is. Als je erop vertrouwt om te oefenen, zal je in staat zijn om de wereld over te steken." In andere vroege teksten wordt de school die later bekend zou worden als het Chan-boeddhisme soms de "Laṅkāvatāra-school" (楞伽宗Léngqié zōng ) genoemd.

Bodhidharma gaf het symbolische kleed en de kom van dharma-opeenvolging door aan Taisõ Eka Daioshõ (Dazu Huike).

De oorzaak en leeftijd van zijn dood zijn onduidelijk. Eén verhaal vertelt hoe twee leraren, jaloers op zijn bekendheid, hem verschillende keren probeerden te vergiftigen. Na hun zesde poging besloot hij dat het tijd voor hem was om naar Paranirvana over te gaan, nadat hij zijn leer met succes in China had verspreid.

Op deze webstaan staan de onderstaande artikelen en lezingen over Bodhidharma:

Titel:ThemaDatum:
Wat is Zenboeddhisme?Geschiedenis
De opkomst en ontwikkeling van het Zenboeddhisme (deel 1)Geschiedenis - Vertaling van artikel van Alan Watts21-10-2017 (1963)
De opkomst en ontwikkeling van het Zenboeddhisme (deel 2)Geschiedenis - Vertaling van artikel van Alan Watts21-10-2017 (1963)
Zen en Yogācāra-boeddhismeUitleg
Je eigen aard zienBloedstroom toespraak03-07-2022
De geest is de BoeddhaBloedstroom toespraak19-06-2022
De geest is de BoeddhaBloedstroom toespraak28-04-2020
Ontstaan van het zenboeddhismeLaṅkāvatāra soetra
Vergankelijk is nirvanaBodhidharma - Dōgen17-07-2022
Kijken naar je oorspronkelijke gezichtBodhidharma - Dōgen29-04-2020
De lichtheid van het ZijnBodhidharma - Dōgen12-08-2016
Dōgen over de 37 voorwaarden die leiden naar verlichting (deel 2)Bodhidharma - Dōgen30-05-2013
Je eigen geest zienBodhidharma en zijn discipel Eka22-01-2023
Vrijheid en keuzesContact met Chinese keizer08-05-2022
De vlucht van de garoedaDe geest is de Boeddha17-12-2023
Zijn-tijd: zijn is tijd en tijd is zijnJe Ware Aard is gewaarzijn.31-07-2022
Deze geest is de BoeddhaDeze geest is de Boeddha28-04-2020
Over ‘ik’, Boeddhanatuur, en wat de oude Zenmeesters hierover zeggenOnze eigen geest25-02-2014
Ruimte en tijd bewegen door jouDe zes dieven07-08-2022
Aanwijzingen bij het mediterenCeremonie - Dogen
Als bergen bergen zijn en rivieren rivierenArtikel van Eerw. meester Daizui MacPhillamay30-05-2012
Eindeloos oefenenHoofdstuk uit Boeddha herkent Boeddha (Eerw. meester Daishin Morgan)

Werken toegeschreven aan Bodhidharma:

  • Twee ingangen en vier praktijken
  • De Bloedstroom-preek 《血脈論》
  • Dharma-leer om de geest tot rust te brengen《安心法門》
  • Verhandeling over het realiseren van de natuur 《悟性論》
  • Bodhidharma-verhandeling《達摩論》
  • Twee soorten toegang 《二種入》