Ceremonieel

Bashumitsu Daioshõ

Andere benamingen:
Sanskrit = Vasumitra, Chinees = 世友 of 婆須蜜多, Japans = 世友 (Seu)

Vasumitra

Bashumitsu betekent; 'hij die een uitstekende vriend is' en was een boeddhistische monnik van de Sarvastivada-school die in de 2e eeuw CE bloeide. Geboren in Gandhāra, zat hij de vierde boeddhistische raad in Kashmir voor, beheerd door Kanishka. Er wordt geloofd dat hij bijdroeg aan de Mahāvibhāṣā. (Abhidharma Soetra)

Bashumitsu behaalde zijn verlichting nadat hij zijn wijnbeker voor Mishaka plaatste, voor hem een volledige buiging maakte en weer opstond waarop Mishaka hem vroeg;

"Is dit jouw of mijn beker?" Terwijl Bashumitsu hierop reflecteerde zie Mishaka; "Als je overweegt dat de beker van mij is, is het jouw originele aard; als anderzijds de beker van jou is, past het dat jij mijn onderricht ontvangt."

Dit horende ontwaakte Bashumitsu tot zijn ongeboren originele aard.

Bashumitsu bracht een stelling naar voren tegen de stelling van de Sarvastivada-school dat Dharma's bestaan in het verleden en de toekomst, evenals in het heden. Volgens dit argument bestaan dharma's in de toekomst in een noumenale of latente staat totdat ze een moment van oorzakelijke werkzaamheid (karitra) in het heden bereiken. Dit markeert hun intrede in een functionele relatie met andere fenomenen. Wanneer dit moment voorbij is, komen ze terug in een noumenale staat die wordt begrepen als 'verleden'. Bashumitsu's theorie van tijdelijkheid werd aanvaard in plaats van de opvattingen van andere monniken zoals Dharmatrāta, Ghoṣa en Buddhadeva.

'Hij is als de bel bij het aanbreken van een ochtend in augustus die, als hij wordt geraakt, weerkaatst en weerklinkt Op zo'n ‘festival voor de doden’ als dit, wie heeft er een lege wijnbeker nodig? '

Samenvatting van Bashumitsu's leer door Keizan Zenji

Geraadpleegde bronnen:
Wikipedia, Denkoroku