Dharma-onderwijs

Audio (Automatische download)
Engelse versie van de avondceremonie

De avondceremonie (deel 1)

Elke meditatieavond in de Dharmatoevlucht wordt afgesloten met een kleine avondceremonie. Deze ceremonie bestaat uit het zingen van een aantal korte boeddhistische teksten die gaan over kwaliteiten zoals mededogen, vasthoudendheid, enz. Het zingen zelf is een meditatie op zich, je volledig overgeven aan het zingen zelf, net zoals zitmeditatie het je volledig overgeven is aan het eenvoudigweg zitten. Het zingen is tevens het oefenen in een goede ademhaling. De zinnen van de teksten zijn dusdanig kort, of opgedeeld, dat ze op een volledige uitademing gezongen kunnen worden. We laten bij de uitademing de adem van onder in het lichaam naar boven komen, net zoals we bij de inademing rustig inademen naar het bekken toe.

De teksten lijken op het eerste gezicht heel religieus en devotioneel. Dit komt mede omdat de kwaliteiten die besproken worden, zijn gepersonifieerd. Zo wordt in de eerste tekst, ‘Het Lied van de Grote Barmhartige’, mededogen personifieert door de bodhisattva Kanzeon. ‘Bodhisattva’ is een Sanskriet woord en betekent letterlijk ‘verlichting wezen’. In het boeddhisme wordt dit woord op twee manieren uitgelegd: allereerst is een bodhisattva iemand die het Pad van de Boeddha gaat en zijn geest dusdanig oefent dat hij of zij de verlichting zal realiseren. Maar een bodhisattva kan ook een reeds verlicht iemand zijn die handelt vanuit het verlicht zijn. Kanzeon is zo iemand en handelt alleen maar vanuit een diep inzicht en mededogen. Het woord Kanzeon is de Japanse transliteratie van het Chinese woord ‘Kuan Yin’ dat ‘hij/zij die het smekende geluid van de wereld contempleert’ betekent. Dit Chinese woord is weer een vertaling van het Sanskriet woord ‘Avalokiteshwara’ dat ‘hij/zij die de smeekbeden van de wereld hoort’ betekent, dus de naam geeft al een aanwijzing hoe we mededogen op een dieper niveau kunnen begrijpen.

Het lied van de Grote Barmhartige gaat als volgt:

Eer aan het drievoudig juweel.
Hier is Kanzeon, die het wezen van groot mededogen is.
Vrede is de Ene, die boven alle angst uitspringt.
Moge ik dit hart van de edele barmhartigheid ingaan.
Kanzeons leven is de voltooiing van levenszin,
Zuiver – altijd leidend naar vervulling – licht op het pad van het bestaan.
Vrede is het alziend hart dat het wereldse ontstijgt,
Lof aan de grote Bodhisattva.
Alles is bezoedeling, vertroebeling, aarde, stof,
Doe het werk, doe het werk in mijn hart.
Grote overwinnaar, ik houd vol, ik geef niet op,
Ik keer me altijd naar je toe.
Indra, die alle dingen voortbrengt,
Breng, – breng ons alle goeds.
Stroom voort, mijn smetteloos zuivere.
Kom, kom, hoor, hoor, – vreugde welt in mij op.
Spreek, spreek, wijs me de weg.
Ontwaakt, ontwaakt, – ik ben ontwaakt.
Grote barmhartigheid, groot mededogen,
Vol van vreugde, vol van moed.
Je leidt altijd naar bevrijding,
Je leidt altijd naar verlichting.
Vrede is de Ene die de discipline meester is,
Vreugde is de Ene met de vele gezichten.
Vrede is de Ene die het wijsheidszwaard hanteert,
Vreugde is de Ene die het Dharmawiel in handen heeft.
Vrede is de Ene die de verlichting van de lotus leeft,
Vreugde is de Ene – de bron der Eeuwigheid.
Vrede is de tedere barmhartigheid,
Vreugde – het volmaakte mededogen.
Eer aan het drievoudig juweel,
Grote Kanzeon, – hoor mijn roep.

Door op het +je te klikken ziet u de uitleg bij de desbetreffende zin.

 

Mededogen heeft vele gezichten, net zoals een liefhebbende moeder soms bijvoorbeeld een streng, soms een meelevend en soms een lief gezicht toont aan haar kind om het te helpen in de vele situaties die zich voordoen. Weten welk ‘gezicht’ te tonen komt voort uit intuïtieve wijsheid. Om te weten, moeten we innerlijk stil kunnen zijn en onze innerlijke verhalen en zorgen of onzekerheid los kunnen laten. Dit loslaten is de werking van het wijsheidszwaard. Wanneer we met mededogen en wijsheid leven, tonen we in ons dagelijks handelen de Dharma. In elk moment ontvangen we dan Dharma en geven we Dharma. Zoals eerder vermeld betekent Dharma o.a. de leer die besloten ligt in elk moment van werkelijkheid. Het symbool van de Dharma is een achtspakig wiel en de acht spaken staan voor het Achtvoudig Pad.

De lotus staat in het boeddhisme symbool voor zuiverheid. Een lotusplant staat met de wortels in de donkere modder en met de bloem boven het water in het licht. Een Boeddha wordt soms afgebeeld zittend of staande in een lotus. Vervolgens zegt de tekst dat mededogen de bron van eeuwigheid is. Wanneer we één zijn met de werkelijkheid, staan we volledig in het hier en nu. En er is niets meer dan dit hier en nu. Alle tijd ‒ verleden, heden en toekomst ‒ wordt alleen maar in dit hier en nu ervaren. Dus het is niet zo dat dit hier en nu eeuwig is, dat is duidelijk niet het geval want alles is continu in beweging. Het is die beweging zelf dat de tijd is van alles wat zich in dit hier en nu voordoet. Het hier en nu is geen ‘moment’ in een tijd die van verleden via het heden naar de toekomst stroomt, maar is tijdloos en eeuwig. Eeuwig is hier dus synoniem met buiten elke tijd staan. Voor een mooi artikel over het begrip eeuwigheid, zie De Schipper.