|
|
|
|
|
If the Rubicon is to be crossed,
|
one must become utterly lost,
|
for the point of no return
|
|
Do you wish to ford this river wide
|
and journey to the other side?
|
I must forewarn you, of all who've tried,
|
most turn back; the others died.
|
And yet, in death, they found new breath.
|
|
To die in this sense is to clearly see
|
the false golem of identity.
|
This entity that one calls 'me'
|
sinks below and disappears,
|
and with it go all doubts and fears.
|
|
One who surrenders their name
|
will not return from whence they came,
|
their identity now revealed as unreal,
|
and the river wide shown to be
|
another mind-made fantasy.
|
|
|
|
|
|
|
Op vrijdag 13 september j.l. is ons gewaardeerd sanghalid en Lay minister (sangha-assistent) van de Orde Fer de Deken overleden na een ziekbed van 3 maanden. Fer is ongeveer 20 jaar geleden begonnen met de Zenbeoefening in de tempel en is lange tijd zeer actief geweest in het bestuur van de tempel en het begeleiden van meditatie-introducties en cursussen. Fer was zeer toegewijd aan de beoefening en hield ervan het boeddhisme te bestuderen en er in gesprek over te gaan met anderen. Velen zullen zijn open en onderzoekende houding hebben meegemaakt tijdens de wekelijkse zondagochtend uitwisselingen na de meditatie. We zullen Fer zeer missen en wensen zijn vrouw en kinderen alle sterkte toe in het verwerken van dit verlies.
|
|
|
Herdenkingsceremonie: op zondag 27 oktober zullen we een herdenkingsceremonie voor Fer in de tempel hebben waarin we o.a. zijn geliefde Soetra van Grote Wijsheid zullen zingen met na de meditatie een uitwisseling.
|
|
|
|
|
Nieuw: woensdagavond live stream
|
Vanaf oktober is er elke woensdagavond van 19:30 tot 20:00 uur een live stream van de eerste zitmeditatie in de tempel. Er zal geen inleiding worden gegeven maar de aandachtsbel zal wel regelmatig worden aangeslagen. Deze live stream is bedoeld voor hen die niet naar de tempel kunnen komen maar wel samen met anderen willen zitten, ook is dat op digitale wijze.
|
|
|
|
|
Nieuw: stille donderdagavond-meditatie
|
Vanaf oktober zullen we op de donderdagavond een stille meditatie-avond hebben. We zullen twee keer 30 minuten in stilte zitten, afgewisseld met 10 minuten loopmeditatie. We sluiten de avond af met het zingen van de avondceremonie-teksten. Er volgt geen thee en uitwisseling.
|
|
|
|
|
Voor de korte inleidingen van de zondagochtendmeditaties van de afgelopen maand, kijk op de website onder Dharma-onderwijs: Lezingen en artikelen.
|
|
|
Elke zondagochtend en woensdagavond wordt de eerste zitmeditatie via een live stream op ons YouTube kanaal uitgezonden.
|
|
|
De meditatie-inleidingen, gegeven door eerw. Baldwin aan het begin van de live streams, zijn ook te beluisteren om de meeste podcast platforms.
|
|
|
|
|
|
|
|
Groningen meditatiegroep
|
|
|
|
De datum van een eerstvolgende meditatiemiddag is nog niet vastgesteld en zal t.z.t. aan de groepsleden worden gemaild.
|
|
|
Utrecht Meditatiegroep
|
|
Vanaf dinsdag 1 oktober kunnen we terecht op onze nieuwe locatie, namelijk kinderboerderij Nieuw Rotsoord, Briljantlaan 101 in Utrecht. Mocht je niet eerder contact hebben gehad met ons maar nu wel de avond willen bijwonen, dan kan je het best eerst even contact opnemen, bijv. via WhatsApp of signal (06-19266540) of via email.
|
|
|
|
|
|
Alleen al om jezelf in de spiegel te bezien is het noodzakelijk jezelf te kennen, want als dat niet zo is zie je niet jezelf maar zomaar een mens.
|
|
|
Wie is die “zomaar een mens” die je ziet als je jezelf niet kent? Het is de mens die het product is van zijn eigen geest, zichzelf vormend en beoordelend. Het is de persoon die zijn glimlach oefent in de spiegel. De mens die op basis van zijn levenswandel zich bepaalde eigenschappen toebedeeld en overtuigingen cultiveert. Kortom het is de persona die jouw leven leidt. En wat Kierkegaard hier zegt is dat als je jezelf niet kent, het beeld wat je beziet weinig met jou diepste zelf te maken heeft, met wat je werkelijk bent.
|
|
Het in de spiegel(*) kijken kan je binnen onze traditie vertalen met reflecteren of contempleren. Kijken naar aspecten van het leven, meestal in relatie tot jezelf, met als doel ervan te leren en eventueel bij te sturen. Maar wat Kierkegaard hier zegt is dat contemplatie een fundament nodig heeft. Binnen onze traditie wordt dat gegeven door onze meditatie, waarbij ons overgeven aan de directe ervaring. Deze ervaring leert ons over onszelf, over onszelf in relatie tot alles wat zich aandient.
|
|
Het zitten in meditatie is het thuiskomen bij jezelf. Als je je thuis niet kent kun je plannen maken of je karakter polijsten, maar wie is het voor wie je plannen maakt? Wiens karakter ben je bezig te polijsten? Je kijkt misschien wel in de spiegel maar het is zomaar een willekeurig mens wiens reflectie je beziet. Jij bent het niet waarnaar je kijkt.
|
|
Als je werkelijk je thuis kent val je samen met wie je bent. En áls je dan in de spiegel kijkt zie je niet alleen jezelf maar ook heel de wereld.
|
|
(*) Verwar dit “in de spiegel kijken” niet met de spiegel die we vaak gebruiken als metafoor voor onze geest zélf. In die metafoor kijken we namelijk niet in de spiegel maar zijn we de spiegel. De spiegel van helder gewaarzijn die alles reflecteert zonder te vervormen. Dit is de spiegel die we steeds opnieuw vrij houden van neerdalend stof.
|
|
|
|
|
Søren Kierkegaard (1813 – 1855) was een Deens filosoof, protestants theoloog en cultuurcriticus.
|
|
|
|
|
|
Hier volgen de volgende paragrafen van het derde hoofdstuk uit Dōgens Shōbōgenzō, Genjō-kōan, Het verwerkelijkte universum ofwel Het spirituele vraagstuk onthuld. Dit hoofdstuk werd door de Zenmeester geschreven voor een lekedisciple in het jaar 1233. In 1252 plaatste hij het vooraan in zijn levenswerk Shōbōgenzō.
|
|
|
Het boeddhistisch pad leren is het zelf bestuderen; door het zelf te bestuderen gaan we het zelf vergeten. Als het zelf is vergeten, worden we verlicht door alle dingen in het universum. Als we verlicht worden door alle dingen in het universum, wordt onze hechting aan en identificatie met ons lichaam en onze geest verbroken en ook de hechting aan en identificatie met het lichaam en de geest van anderen. En hoewel de sporen van deze ervaring vervagen, zullen deze vervaagde sporen lang hun invloed doen gelden.
|
|
|
Wanneer mensen beginnen met zoeken naar de Dharma, zijn ze er nog ver van verwijderd. Zodra de Dharma correct aan ons is overgedragen, zijn wij onmiddellijk een mens in de oorspronkelijke (geestes) staat.
|
|
Als we in een boot varen en naar de kust kijken, kunnen we de verkeerde conclusie trekken dat de kust beweegt; maar als we aandachtig naar de boot kijken, zien we dat het de boot is die zich voortbeweegt. Even zo, als we de dingen van deze wereld benadert met verwarde ideeën over lichaam en geest, kunnen we er ten onrechte van uitgaan dat ons wezenlijke zelf permanent is. Maar als we door zorgvuldige beoefening terugkeren naar die rotsvaste innerlijke plaats, wordt ons duidelijk waarom dingen geen permanente zelf hebben.
|
|
|
Vertaald uit het Japans door eerw. Hakuun.
|
|
|
|
|
- wo: avondmeditatie na aanmelding (19:30 uur)
- do: Engelstalige Dharma + meditatie-avond (20:00 uur)
- zo 20 okt: Internationale Dharma-meeting (11:00 uur)
|
|
|
|
|
|
|
|