|
|
|
|
Onze zomerstop betreffende de woensdagavond live streams gaat vanwege omstandigheden nog een maandje door. Vanaf oktober zullen ze weer op ons YouTube kanaal verschijnen
|
|
Ook zullen vanaf oktober weer introducties worden gegeven, niet meer op de donderdagavond maar op een zaterdagochtend. Verdere informatie hierover zal spoedig op de website verschijnen.
|
|
Zoom-Studiegroepbijeenkomst
|
Zaterdag 28 september is er weer van 10:00 tot ongeveer 11:15 uur een studiegroep- bijeenkomst via Zoom. Sanghaleden die mee willen doen kunnen zich hiervoor opgeven via een WhatsAppje of mailtje met eventueel ook suggesties voor onderwerpen die we kunnen bespreken of die ik kan toelichten.
|
|
|
|
|
|
Van maandag 16 t/m zaterdag 21 september is eerw. Baldwin niet aanwezig in de tempel. Eerw. Reizan zal tijdens deze dagen de meditatiebijeenkomsten leiden. Eerw. Reizan is in de week van 23 t/m 30 september niet in de tempel aanwezig.
|
|
|
|
|
Voor de korte inleidingen van de zondagochtendmeditaties van de afgelopen maand, kijk op de website onder Dharma-onderwijs: Lezingen en artikelen.
|
|
|
Elke zondagochtend wordt de eerste zitmeditatie via een live stream op ons YouTube kanaal uitgezonden.
|
|
|
De meditatie-inleidingen, gegeven door eerw. Baldwin aan het begin van de live streams, zijn ook te beluisteren om de meeste podcast platforms.
|
|
|
|
|
|
|
Groningen meditatiegroep
|
|
|
|
De datum van een eerstvolgende meditatiemiddag is nog niet vastgesteld en zal t.z.t. aan de groepsleden worden gemaild.
|
|
|
Utrecht Meditatiegroep
|
|
|
|
Mijn kennismaking met meditatie
|
Omdat we hier vanavond voor het laatst zijn, dacht ik terug aan mijn eerste meditatieve ervaring, zo’n 25 jaar geleden, tijdens een lange wandeling. Na een bezoek aan oma in Wijk bij Duurstede, besloot ik om niet met de auto terug te rijden naar Nieuwegein, waar ik woonde, maar te gaan lopen, langs het Amsterdam-Rijnkanaal. Bijna 20 kilometer over een weggetje wat, pal naast het kaarsrechte kanaal, alleen maar rechtdoor ging. Er was geen verkeer. De weg lag als een steeds dunner wordende streep tot aan de horizon voor me, er was geen einde te zien.
|
|
Na een tijdje lopen merkte ik dat er iets veranderd was. De verhalen in mijn hoofd waren uitgedoofd. Het was stil in mijn hoofd. Er was alleen nog de wind, de temperatuur, dat niet veranderende uitzicht, de beweging van het lopen. Alleen nog de ervaring van dat moment. Ik was zelf "het lopen". Ik was niet ‘aan het wandelen’, ik wàs het lopen.
|
|
|
|
Na een hele tijd verscheen er, heel in de verte, een groen bosje in beeld. Hé, wat is dat? Het eind van de weg? Maakt de weg daar een bocht? Het denken was weer ingeschakeld, merkte ik. Ik realiseerde me ook dat het er dus een tijdje niet was geweest, dat er rust was en alleen de ervaring van het lopen, van het Zijn. En hoe fantastisch dat was. En bevrijdend. En dus überhaupt mogelijk! Niet lang daarna ben ik begonnen met mediteren in een groep. De ontdekking dat je die vaardigheid kunt oefenen en ontwikkelen!De vaardigheid van loslaten van spanningen, van ergens moeten komen. De ervaring van alleen maar hier zijn, in dit moment.
|
|
In het boeddhisme hebben we het niet vaak over ‘mediteren’. We noemen het meestal ‘zitten’ of ‘lopen’. En we hebben het over de beoefening, de training. Dat is precies wat het is. Dōgen zegt in zijn aanwijzingen bij het mediteren onder meer: “Er zijn duizend-en-één manieren om te oefenen, maar we kunnen niet zonder het stil zitten in meditatie.” Laten we dat doen en blijven doen. Vandaag op deze plek, morgen ergens anders.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hier volgen de eerste paragrafen van het derde hoofdstuk uit Dōgens Shōbōgenzō, Genjō-kōan, Het verwerkelijkte universum ofwel Het spirituele vraagstuk onthuld. Dit hoofdstuk werd door de Zenmeester geschreven voor een lekedisciple in het jaar 1233. In 1252 plaatste hij het vooraan in zijn levenswerk Shōbōgenzō.
|
|
|
Wanneer alle dingen als de Boeddha-Dharma gezien worden, zijn er illusie en verlichting, beoefening, leven en dood, Boeddha’s en levende wezens. Wanneer alle dingen niet meer in ons eigen perspectief staan, zijn er geen illusie en verlichting, geen Boeddha’s of levende wezens, geen geboorte en dood. Omdat de weg naar het Boeddhaschap op natuurlijke wijze voortkomt uit het ervaren van tegenstellingen als overvloed en schaarste, zijn er groei en aftakeling, illusie en verlichting, Boeddha’s en gewone mensen. Alhoewel dit zo is, hebben wij bloemen lief die verwelken en hebben we een hekel aan het onkruid dat floreert.
|
|
|
Het universum te willen trainen en verlichten met jezelf is illusie; het universum jou laten oefenen en ontwaken is verlichting. Wie duidelijk eigen misleiding ziet, is een Boeddha; wie misleid is over verlichting is een gewoon mens. En verder zijn er ook die verlichting verwerkelijken in hun staat van verlichting of die misleid zijn in hun staat van illusie.
|
|
Als Boeddha’s echt Boeddha zijn, zijn ze zich daar niet gewaar van. Maar wie de Boeddha-natuur echt verwerkelijkt heeft, geeft daar blijk van in het dagelijks leven.
|
|
We ervaren met ons hele lichaam-en-geest; we zien en horen dingen die we tegenkomen met ons hele lichaam en geest en we houden eraan vast. Dat is niet hetzelfde als een spiegel die een vorm weerkaatst of water dat de maan weerspiegelt. Want als één kant belicht is, is de andere kant in de schaduw.
|
|
|
|
Vertaald uit het Japans door eerw. Hakuun.
|
|
|
|
|
- elke woensdagavond: meditatie 19:30 uur (na aanmelding)
- elke donderdagavond: internationale Zoom-meditatie 20:00 uur
- zo 22 sept 11:00 uur: internationale Dharma-ochtend via Zoom
|
|
|
|
|
|
|
|